Principper for skole-hjem-samarbejdet
Det er en fælles opgave at give alle elever den bedst mulige skolegang. Det har skolebestyrelsen vedtaget følgende principper for.
Formål:
Principperne for skole-hjem-samarbejdet skal sikre de bedst mulige betingelser for børnenes læring og trivsel på Glamsbjergskolen ved at tydeliggøre
1) ansvarsfordelingen i samarbejdet,
2) indholdet af samarbejdet.
Mål:
Målet er, at skolen og hjemmet samarbejder konstruktivt om at skabe de bedste betingelser for børnenes daglige trivsel og læring.
Det er skolens ansvar at:
- sikre relevant, velplanlagt og fagligt engageret undervisning, der henvender sig til alle skolens børn
- skabe trygge rammer for alle børns læring og trivsel gennem hele skoledagen
- holde forældre orienteret om barnets og klassens trivsel og læring – bl.a. via forældremøder, skole-hjem-samtaler og meddelelser til hjemmet
Det er forældrenes ansvar at:
- barnet møder veludhvilet og velforberedt i skole, og indgår aktivt og respektfuldt i undervisningen, samt i mødet med andre elever og ansatte på skolen
- udvise forståelse og respekt for skolens samlede virke
- tage aktiv del i kommunikationen mellem skole og hjem, herunder at læse meddelelser fra skolen, samt at deltage i skole-hjem-samtaler og forældremøder
Lovgrundlag:
Det fremgår af folkeskolelovens §44 stk. 2, at det er skolebestyrelsens opgave at fastsætte et princip for samarbejde mellem skole og hjem og om skolens og forældrenes ansvar i samarbejdet.